Jumaat, 17 Jun 2016

Tingkatan Puasa

Imam al-Ghazali rhm di dalam kitabnya Ihya’ Ulum ad-Deen menyatakan bahawa Puasa itu mempunyai tiga (3) tingkatan, iaitu :

1)      Puasanya orang awam, (Syiamul Umum)
2)      Puasanya orang khusus (Syiamul Khusus)
3)      Puasa khusus buat orang khusus. (Syiamul Khususil Khusus)

Ketiga-tiga tingkatan ini bagaikan tangga yang manarik orang berpuasa agar mencapai tingkatan yang khususil khusus.

Pertama, Puasa orang awam (orang kebanyakan), Puasa orang awam adalah menahan makan dan minum dan menjaga kemaluan dari godaan syahwat.  Tingkatan puasa ini menurut Imam Al-Ghazali adalah tingkatan puasa yang paling rendah, KENAPA? Kerana dalam puasa ini hanyalah menahan dari makan, minum, dan hubungan suami isteri. Kalau puasanya hanya kerana menahan makan dan minum serta tidak melakukan hubungan suami isteri di siang hari, maka kata Rasulullah Saw puasa orang ini termasuk puasa yang rugi iaitu berpuasa tapi tidak mendapatkan pahala melainkan sedikit. Inilah yang diingatkan oleh Rasulullah Saw dengan sabdanya: “banyak orang berpuasa tapi tidak mendapatka pahala berpuasa, yang ia dapatkan hanya lapar dan dahaga.”

Kedua, Puasanya orang khusus adalah selain menahan makan dan minum serta syahwat juga menahan pendengaran, pandangan, ucapan, gerakan tangan dan kaki dari segala macam bentuk dosa.
Maka puasa ini sering disebutnya dengan puasa para Solihin. Menurut Imam Al- Ghazali, seseorang tidak akan mencapai kesempurnaan dalam tingkatan puasa kedua ini kecuali harus melewati enam (6) hal sebagai prasayaratnya, iaitu menahan pandangan dari segala hal yang dicela dan dimakruhkan. Menjaga lidah dari perkataan yang sia-sia, berdusta, mengumpat, berkata keji, dan mengharuskan berdiam diri. Menggunakan waktu untuk berzikir kepada Allah serta membaca Al-Quran. Menjaga pendengaran dari mendengar kata-kata yang tidak baik. Mencegah anggota tubuh yang lain dari perbuatan dosa. Tidak berlebih-lebihan dalam berbuka, sampai perutnya penuh makanan. Hatinya senantiasa diliputi rasa cemas (khauf) dan harap (raja) karena tidak diketahui apakah puasanya diterima atau tidak oleh Allah.


Ketiga, Puasa khususnya orang yang khusus adalah puasanya hati dari kepentingan jangka pendek dan fikiran-fikiran duniawi serta menahan segala hal yang dapat memalingkan dirinya pada selain Allah SWT. Puasa khusus yang lebih khusus lagi iaitu, di samping hal di atas adalah puasa hati dari segala keinginan hina dan segala fikiran duniawi, serta mencegah memikirkan apa-apa selain Allah Swt. Ini adalah tingkatan puasanya para nabi , Shiddiqqiin, dan Muqarrabin. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan