Jumaat, 12 Disember 2014

Berjiwa Besar & Menjaga Kemuliaan Agama


Bismillah…

1) Diceritakan pada suatu hari, Khalifah Harun al-Rashid mengutuskan pegawainya untuk bertemu dengan Imam Malik r.a agar menyampaikan pesanan dan hajatnya supaya Imam Malik r.a datang ke istananya dan mengajar Hadith-hadith dari kitab Muwattho’ yang dikarangnya. Utusan tadi pun pergi menemui Imam Malik r.a dan menyampaikan pesanan Khalifah. Lalu dijawab oleh Imam Malik r.a kepada utusan Khalifah “Sekiranya tuan Khalifah hendak mempelajari hadith-hadith, jemputlah dating ke Masjid Nabawi”. Imam Malik r.a enggan mendatangi ke istana sebaliknya menyuruh Khalifah Harun al-Rashid untuk dating ke pengajian yang sentiasa dijalankan di Masjid Nabawi.

“Sesungguhnya Ilmu itu hendaklah dicari dan didatangi bukan tunggu ilmu itu mendatangi kita”.

Mendengar jawapan Imam Malik r.a, maka Khalifah Harun al-Rashid telah memerintahkan agar semua pegawai-pegawainya dating ke Masjid Nabawi untuk menghadiri pengajian hadith bersama Imam Malik r.a. Diceritakan bahawa pada hari pengajian hendak dilangsungkan terdapat lebih 700 tunggangan (kenderaan) yang digunakan oleh pegawai-pegawai Khalifah Harun al-Rashid diletakkan disekitar Masjid Nabawi.

Sementara menantikan ketibaan Imam Malik, Harun al-Rashid yang turut hadir di dalam majlis ilmu tersebut meminta kepada pegawai-pegawainya menyediakan suatu tempat khusus untuknya dan pegawai-pegawai kanannya. Lalu disediakan tempat khas yang agak tinggi sedikit (yang boleh dilihat oleh orang ramai) untuk Khalifah Harun al-Rashid bersama pegawai-pegawai kanannya.

Setelah menunggu beberapa waktu, masuklah Imam Malik r.a untuk mengajar dan memulakan pengajian. Di saat pengajian bermula, Imam Malik r.a seperti biasa memulakan dengan puji-pujian kepada Allah swt dan Selawat serta Salam ke atas Junjungan Besar Baginda Nabi saw, kemudian Imam Malik terlebih dahulu menceritakan adab dan akhlak dalam menuntut ilmu serta kewajipan bagi seseorang yang ingin menuntut ilmu itu, terlebih dahulu dia memuliakan ilmu lebih daripada diri dan kedudukannya. Mendengar syarahan Imam Malik r.a itu, Khalifah Harun al-Rashid menjadi malu lalu sedikit demi sedikit turun dari tempat yang tinggi yang disediakan khas untuknya tadi dan duduk sama rendah dengan pegawai-pegawainya dan penuntut-penuntu ilmu yang lain.

Itulah yang dikehendaki oleh Imam Malik r.a agar Khalifah Harun al-Rashid duduk sama rendah dengan penuntut-penuntut ilmu yang lain.

Sesungguhnya mereka yang hadir dalam majlis ilmu itu mempunyai kelebihan yang berbea serta qudrah yang berlainan. Orang yang hadir, tidak sama dari segi kekuatan daya fikir, ingatan, pemahaman, dan sebagainya. Justeru, sesiapa yang terlebih dahulu bertawadhuk dengan ilmu nescaya dia akan mendapat kebaikan dan dikurnaikan kefahaman.


2) Diceritakan suatu hari Raja Bukhara meminta agar Imam Muhammad bin Ismail al-Bukhari hadir ke Istana untuk mengajarkan hadith-hadith yang terdapat di dalam kitab karangannya al-Jamik al-Sohih.

Lalu Imam al-Bukhari enggan hadir ke Istana dan meminta sekiranya Sang Raja yang berkehendak kepada mempelajari hadith, maka sang Rajalah yang perlu hadir dan datang kepadanya, sekiranya tidak mahu terpulanglah kepada tuan Raja. Raja boleh sekat kelas-kelas pengajian Imam al-Bukhari atau terpulang kepadanya untuk  berbuat apa sahaja (mungkin menarik tauliah J ). Aku akan ikut dan taat, tetapi nanti aku juga akan meminta tuan Raja untuk jawab dihadapan Allah swt kenapa aku disekat dan dihukum.


3) Diceritakan pada suatu masa tentera parsi telah bersiap sedia untuk menyerang umat Islam. Lalu mendengar perkhabaran tersebut, Raja Zahir Babras mengarahkan tentera umat Islam untuk membuat persiapan dan semboyan jihad dilancarkan. Namun tentera umat Islam masih tidak mempunyai kelengkapan yang cukup. Lalu Raja Zahir mengumpulkan semua para ulamak dan meminta pandangan agar dikeluarkan fatwa membolehkan baginya mengenakan cukai kepada rakyat untuk menanggung kos ketenteraan, membeli senjata dan sebagainya. Lalu semua ulamak ketika itu bersetuju dan mengeluarkan fatwa akan keharusan untuk Raja mengenakan cukai kepada rakyatnya untuk menghadapi peperangan dan jihad.

Namun, ketika tida giliran Imam al-Nawawi rhm, Imam al-Nawawi mengharamkan dan tidak membenarkan sang Raja mengenakan cukai kepada rakyat. Imam al-Nawawi dengan tegas menyatakan, keharusan itu boleh dilakukan sekiranya Sang Raja terlebih dahulu mengeluarkan kekayaan-kekayaan dan kemewahan yang ada di dalam istana untuk mencukupi keperluan jihad. Imam al-Nawawi meminta agar dayang-dayang istana yang memakai barang kemas, menanggalkan emas dan perhiasan mereka. Kenyataan Imam al-Nawawi ini telah menyebabkan Raja Zahir murka dan memerintahkan agar Imam al-Nawawi dihalau keluar dari Dimasq.

Imam al-Nawawi pun keluar dari Dimasq dan kembali ke kampungnya Nawa. Fatwa imam al-Nawawi dan kembalinya ke Nawa telah menyebabkan berlaku kekecohan dan buah mulut dikalangan para ulamak agar membuat kajian dan pandangan semula tentang fatwa yang mereka sepakat keluarkan yang berlainan dengan Imam al-Nawawi rhm. Akhirnya mereka bersepakat menyatakan bahawa fatwa imam al-Nawawi itu benar dan tepat dan mereka tersilap.

Maka, diutuskan beberapa orang untuk bertemu dengan imam al-Nawawi di kampungnya Nawa dan memujuknya agar Imam al-Nawawi kembali ke Dimasyq dan mengajar di sana. Lalu dijawab oleh Imam al-Nawawi “aku bersumpah, selagi Raja Zahir masih hidup, aku tidak akan kembali ke Dimasyq”. Tidak sampai sebulan, Raja Zahir mati dan penduduk Dimasyq mendapat manfaat dengan kembalinya Imam al-Nawawi ke Dimasyq.

3 cerita di atas ini diceritakan oleh Yang dikasihi TG Syeikhuna Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari Hafizhohullah di Masjid al-Azhar Kuis, Selangor.

Muliakanlah Ilmu dan letakkanlah para ulamak itu ditempat dan kedudukan yang mulia. Kita tidak akan mendapat ilmu dan agama sekiranya tidak ada para ulamak yang berjuang dan bersungguh menyampaikan risalah Nabi saw dari satu zaman ke satu zaman.

Sesungguhnya Ulamak itu adalah pewaris Nabi yang takut kepada Allah swt.

Waallahu a’lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan