Selasa, 15 Ogos 2017

Jaga Perut Untuk Suci Hati - Bahagian 2

Dipetik daripada kitab Penawar Bagi Hati Karangan Syeikh Abdul Qader Bin Abdul Munthalib al-Indonesia al-Mandili rhm, pada Kitab yang pertama tentang 7 anggota yang perlu dijaga, Fasal yang keempat pada menyatakan tentang PERUT.

Diantara tanda kita mensyukuri nikmat perut kurnian Allah swt ini ialah, Hendaklah kita menjauhi dari bersangatan kenyang. Ini kerana dengan bersangatan kenyang akan mendatangkan beberapa musibah iaitu :

Jauhilah bersangatan kenyang kerana :

1. Akan menyebab hati menjadi keras
2. Akan membangkitkan anggota untuk buat yg sia-sia dan kejahatan
3. Akan membinasakan kecerdikan dan kepintaran kerana sedikit faham dan pengetahuan
4. Akan menjadi sebab sedikit ibadah kerana berat badannya ngantuk matanya
5. Akan tiada nikmat kesedapan dalam ibadah
6. Ditakuti byk jatuh kepada yg haram dan syubha
7. Menyusahkan hati dan memenatkan badannya dalam mencari menyediakan makan dan mendatangkan mudharat
8. Akan menjadi asbab bersangatan sakit ketika mati
9. Mengurangkan pahala akhir
10. Akan dihisab diakhirat                        

Nabi saw bersangatan :
Org beriman itu Makan ada satu perut, sedangkan orang kafir Makan pada 7 perut, memadailah bagi anak Adam itu Makan dengan beberapa suapan utk membetulkan tulang belakang ya, jika ia menambah, maka tidaklah dr tambahan itu dia menunaikan hak perut dgn 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk minuman, 1/3 untuk udara (riwayat syaikhan drpd Sayyidina Ibnu Umar rhm)

Imam al-Ghazali rhm pernah berkata "Jagalah perut mu baik-baik dan perbaikilah ia. Perut merupakan tempat segala kebaikan, segala kejahatan, segala pertolongan. Jauhilah perut dengan perkara yang Haram dan Jagalah dengan perkara yang halal".

Bishri bin al-Harith pernah berkata : terdapat 2 sebab yang mengeraskan hati iaitu : Banyak bercakap dan Banyak Makan.

Diceritakan suatu hari Imam al-Thauri makan sambil bertambah, lalu ditanya tentang persoalan orang yang makan banyak. Imam al-Tahuri menjawab "Keldai jika semakin banyak ia makan, semakin kuat ia bekerja"... lalu Imam al-Thauri menambah apa yang dia makan, dan sesudah itu, ia bangkit solat dan berterusan hingga ke subuh".

Ini menunjukkan kepada kita makan kenyang itu tidaklah menjadi satu kesalahan selagi mana ianya sekadar mendatangkan kepuasan dan tidak memudharatkan.

Imam Ibnu Hajar rhm menyatakan "Apa yang ditegah atau dilarang daripada makan yang kenyang itu ialah apabila makan itu membawa musibah dengan beratnya badan dan malas beribadah, ia juga ditegah apabila bersangatan kenyang itu membawa kepada mudharat, sakit, malas, dan tidur sahaja. Malah bersangatan kenyang yang makruh itu boleh membawa kepada Haram sekiranya membawa kepada mafsadah kebinasaan dan kemudharatan yang berat".

Imam al-Syafie juga berkata : "Bersangatan kenyang itu, akan melemahkan badan, mengeraskan hati, membinasakan kecerdikan dan malas beribadah".

Setiap yang dimakan, setitik air, mahupun sebutir nasi, ingatlah, ianya tidak akan terlepas dari hitungan dan nilaian Allah swt. Jika halal, berbahagialah, tetapi sebaliknya jika haram, menanti azabnya nauzubillah.

Pernah suatu ketika Imam al-Syibli rhm pernah berjanji pada dirinya " Sesungguhnya aku berjanji tidak menjauhi dan tidak akan memakan makanan yang haram", pada suatu ketika ketika beliau berada digurun sahara, beliau ternampak pokok buah tin dan menghampirinya. Di saat beliau ingin memetiknya, beliau terdengar suara menyatakan "Wahai Imam Syibli, janganlah kamu memetik dan mengambil aku, seseungguhnya aku milik dan kepunyaan seorang Yahudi". 

Memakan kenyang tidaklah salah sekiranya tidak mendatangkan mudharat dan lebih-lebih lagi kita mengetahui makanan itu ada keberkatan.

Diceritakan ketika Imam al-Syafie datang ke rumah anak muridnya Imam Ahmad bin Hanbal, Beliau makan dengan banyak, kemudian beliau berbaring tidur tidak bertahajjud, tatkala subuh menjelang beliau solat subuh tanpa berwudhuk.  Selepas itu anak Imam Ahmad bertanya kepada bapanya " Wahai ayah inikah imam al-Syafie yang sering engkau ceritakan? kenapa dia makan dengan banyak, tidur tidak bertahajjud, dan solat subuh tanpa berwudhuk?... lalu Imam al-Syafie menjawab persoalan itu kepada Imam Ahmad... Sesungguhnya beliau makan dengan banyak kerana beliau berada dirumah orang yang mulia, dan kemulian makanan itu dengan keberkatan (pasti tiada yang haram), tidak bertahajjud keran berfikir menyelesaikan beberapa permaslaahan hukum, dan solat subuh tanpa wudhuk kerana wudhuk isyaknya masih ada dan beliau bukannya tidur". Masya Allah...

Semoga kita mendapat manfaat bersama..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan