Selasa, 25 Julai 2017

Jaga Telinga Untuk Suci Hati


Image result for jaga telinga utk hatiTelinga yang sifatnya mendengar ini merupakan salah satu anggota yang akan dipertanggung jawabkan oleh Allah swt nanti diakhirat untuk di audit dan ditanya. Oleh itu telinga ini dijadikan Allah swt untuk beberapa faedah. Faedah telinga ada yang membawa kepada urusan dunia dan urusan akhirat. Antara faedah dunia ialah dengan kita bersedap-sedap mendengar seperti kita mendengar bunyi-bunyian burung berkicauan, angina yang bertiup, ombak yang menghempas pantai, bunyi suara suami atau isteri yang membebel, maka itu semua adalah faedah dunia. Dan kita boleh memahami apa yang kita dengar.


Faedah Akhirat pula dengan kita mendengar akan ayat-ayat  suci al-Quran al-Karim, Hadith-hadith Nabi saw, mendengar ilmu yang bermanfaat.

Sekiranya tidak mampu untuk membaca al-Quran, paling tidak isikanlah masa kita dengan mendengar ayat-ayat suci al-Quran, jadikanlah al-Quran itu sebagai terapi jiwa dengan kita mendengar dan lebih baik lagi mendengar pula akan huraiannya.

Hadith-hadith nabi juga diantara perkara yang wajib kita dengar kerana sifat hadith itu menerang dan menghuraikan ayat-ayat al-Quran. Bagaimana kita hendak mendapat pertunjuk daripada Allah swt sekiranya al-Quran dan Hadith kita tidak suka mendengarnya, sedangkan jalan menuju akhirat itu ada pada al-Quran dan hadith Nabi saw. Para ulamak terdahulu sangat mengambil peri penting akan al-Quran dan Hadith-hadith Nabi saw. Malah mereka menghabiskan masa mereka untuk memahami al-Quran dan Hadith-hadith baginda Nabi saw.

Diceritakan, seorang syeikh mengajar hadith disebalik tirai, sehinggalah suatu hari dia merasakan anak muridnya itu seorang yang bersungguh dan sangat rajin dalam mempelajari hadith. Lalu satu hari dia pun membuka tirai yang menjadi hijab diantaranya dengan anak muridnya selama ini. Alangkah terkejutnya anak murid tadi melihat wajah gurunya seumpama keldai. Lalu gurunya berkata, wahai anak muridku, Nabi saw bersabda “ janganlah kamu mengangkat kepalamu mendahului imam kerana ditakuti Allah swt akan mengubah wajah/kepalamu menjadi himar/ keldai”. (riwayat Muslim). Aku dulu disaat mendengar hadith ini aku berkata adakah akan berlaku perkara seperti ini, lalu akupun mendahului imam ketika dalam solatku, maka akhirnya jadilah wajahku seperti apa yang disabdakan oleh Baginda Nabi saw.- Tuhfatul ahwazi.

Hendaklah kita banyak mendengar hadith-hadith nabi saw, dan ulamak-ulamak terdahulu sangat memuliakan majlis simak/ dengar hadith. Ada dikalangan mereka bila mendengar sahaja hadith nabi dibaca, mereka akan terus duduk dengan penuh hormat, beradab dan takzim.

Selain itu, telinga juga hendaklah digunakan untuk mendengar ilmu yang memberi manfaat. Ilmu yang tiada memberi manfaat hendaklah dijauhi dan ulamak khilaf dalam soal mendengar ilmu yang tidak bermanfaat seperti ilmu sihir, ilmu falsafah dan sebagainya. Namun harus hukumnya kita mendengar selagimana kita mempunyai pertimbangan akal yang baik dan kecerdikan dalam menilai. Tetapi sebahagian ulamak mengatakan haram mendengar ilmu yang tidak memberi manfaat keran dibimbangi orang yang tidak cerdik dan tidak mampu membuat pertimbangan akan menjadi sesat atau setidaknya timbul pelbagai kecelaruan dan keraguan pada dirinya yang boleh membawa kepada musibah.

Nabi Saw mengajar kita agar berdoa “ Ya Allah lindungi aku dari ilmu yang tidak memberi manfaat, dari nafsu yang tidak pernah kenyang, dari hati yang tidak khusyuk, dan dari doa yang tidak didengari” ini menunjukkan ilmu yang tidak bermanfaat itu hendaklah kita elakkan dari mendengarnya, dan disurh kita untuk berdoa dijauhi dari perkara yang tiada faedah.

Tanda seorang hamba yang bersyukur dengan nikmat telinga yang Allah swt berikan ini hendaklah dia memelihara telinganya dari perkara yang haram seperti mendengar umpatan dan mengadu domba, mendengar suara perempuan yang mendatangkan fitnah, serta mendengar muzik dan alatan muzik yang diharamkan.

Mengumpat, adu domba, fitnah merupakan dosa besar yang perlu kita jauhi. Sekiranya kita mendengar ada suara-suara umpatan dan seumpamanya, maka hendaklah kita jauhkan diri kita sehingga tidak mendengar akan perkara tersebut. Kecuali jika kita orang yang dipertanggung jawabkan untuk mendengar dan menyelesaikan perkara tersebut seperti seorang kadi, peguam, hakim mendengar aduan daripada seorang isteri akan perihal suaminya yang tidak baik. Maka itu tidak termasuk membuka aib atau mendengar umpatan yang terlarang.

Kita juga hendaklah memelihara telinga dari mendengar suara wanita yang boleh mendatangkan fitnah. Suara wanita bukanlah aurat, ianya boleh didengar, tetapi para wanita hendaklah mengelak dari berbicara dengan lelaki dengan suara yang menggoda, manja, yang boleh mendatangkan fitnah. Bagi lelaki pula hendaklah ia menjauhi telinganya dari mendengar bicara bisikan wanita yang dia rasa suara itu boleh membawa fitnah kepada hatinya sehingga ia tergoda.
 
Telinga juga hendaklah dijauhi dari muzik dan alatan muzik yang diharamkan. Dalam hal ini, kita kena memahami, bahawa perbahasan kitab ini terkait dengan ilmu tasawuf. Jalan-jalan tasawuf dan penyusian hati itu tidak sama seperti method dan pendekatan feqah ataupun method dakwah. Sebab pendekatan ini adalah untuk islah memperelok hati kita. Sebab itu dikatakan Haram. Kerana menutup pintu-pintu kelalaian dari muzik dan peralatan yang mengasyikkan. Namun bagi ahli syariah, muzik dan alat itu sangat panjang perbahasannya dari sudut feqh dan ianya khilaf dikalangan para ulamak feqh. Malah kalau menggunakan method dakwah pula pendekatan dengan muzik ini juga ada sudut pandang yang berbeza. Justeru itu, perlu kita fahami ilmu apa yang sedang kita pelajari dan pintu mana yang sedang kita masuki, agar dapat kita fahami dengan baik method dan matlamat dari setiap cabang ilmu tersebut. Dan tidak menyalahkan yang lainnya kerana sudut pandang yang berbeza.

Selain itu. Telinga yang mendengar  ini juga diumpamakan seperti makanan yang masuk kedalam perut. Jika seseorang itu silap makan, maka mudharat akan menimpanya. Begitulah juga soal telinga yang mendengar, jika banyak perkara yang dipasakkan ditelinga ini yang positif, maka yang positiflah yang akan difikirkan dan melahirkan hati jiwa yang tenang, sebaliknya jika yang negative yang dipasakkan ditelinga ini setiap hari, maka akan lahirlah pemikiran yang negative dan hati yang rosak dan keji. Malah makanan jika tersilap makan, dengan ubat dan beberpa hari sahaja boleh baik dan sembuh, tetapi telinga yang mendengar yang tidak baik, kekadang merosakkan hati dibawanya sampai ke mati.

Diceritakan dalam kitab tobaqat al-Kubra, Imam al-Buwaitu dipenjarakan, maka menjelang hari jumaat, imam buwaiti akan mencuci pakaiannya dan mandi kemudian memakai pakaian yang dicucinya serta mengenakan haruman wangi, lalu bila dia mendengar sahaja laungan muezzin untuk solat jumaat, bergegas ia lagi ke pintu gerbang penjara untuk menyahut seruan muezzin. Lalu dihalau oleh penjaga penjara. Imam Buwaiti pun mengangkat tangan, lalu berdoa, Ya Allah sesungguhnya aku telah menyahut panggilan muezzin sedangkan mereka menghalangiku.

Gunakanlah telinga kita untuk mendengar perkara yang baik. Azan yang dilaungkan untuk kita dengar, kekadang kita abaikan atau tidak indahkan, sedangkan itu syiar yang perlu kita dengar dan menyahutnya.

Ingatlah, setiap yang kita dengar dari telinga yang dipinjamkan oleh Allah swt ini, akan dihisab dan diadili diakhirat nanti, semoga dengan kita melihat dan mendengar perkara yang baik-baik, pemikiran kita jadi baik, hati kita jadi tenang, amal ibadah kita juga turut khusyuk insyallah.
 
Wallahua’lam…
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan