Khamis, 11 September 2014

Mengumpat

Mengumpat ini merupakan suatu perbuatan yang keji dan telah disepakati oleh para ulamak hukumnya HARAM dan BERDOSA. Namun yang menjadi kekeliruan ramai yang bertanya, "Adakah dengan kita menceritakan keaiban dan keburukan orang itu dengan SEBAB-SEBAB tertentu juga hukumnya 'berdosa dan haram' ??? Untuk menjawap persoalan ini, mari kita lihat apa yang disebut oleh para Ulamak.

Imam al-Ghazali rhm dan Imam al-Nawawi rhm menyatakan “Bahawa seseorang itu boleh melakukan perbuatan mengumpat dalam ENAM keadaan yang dibenarkan oleh syarak:

1. Orang yang dizalimi membuat aduan kepada pihak pemerintah seperti khalifah dan hakim atau kepada orang yang mempunyai kemampuan berkaitan dengan individu yang menzaliminya agar kezaliman itu akan  dibanteras.

2. Perbuatan mengumpat itu adalah bertujuan untuk membasmi kemungkaran seperti apabila seseorang berkata kepada orang yang mempunyai kemampuan untuk mengubah kemungkaran “Si Pulan melakukan kemungkaran, maka cegahlah ia dari kemungkaran tersebut”. Namun hendaklah niat mengumpat itu semata-mata kerana ingin mencegah kemungkaran.

3. Meminta fatwa daripada seseorang Mufti yang mana orang yang bertanya terpaksa menggunakan umpatan bagi menjelaskan masalahnya kepada tuan Mufti.

4. Memberikan peringatan kepada para muslim terhadap kejahatan seseorang agar setiap orang dapat menghindari kejahatannya.

5. Apabila seseorang itu menzahirkan kejahatan dan kemungkaran yang dilakukan. Maka ketika itu tidak mengapa seandainya kita menghebahkan kepada masyarakat akan kejahatan yang dilakukannya kerana dia sendiri telah pun menzahirkan kejahatannya secara terang-terangan. Walaubagaimana pun, kejahatan yang dibenarkan untuk didedahkan hanyalah perbuatan mungkar yang dilakukannya secara terang-terangan sahaja. Adapun kejahatan lain yang dilakukannya secara tersembunyi, maka HARAM hukumnya untuk didedahkan kepada masyarakat.

6. Mengumpat dengan tujuan mengenali seseorang. Apabila seseorang individu dikenali dengan suatu aib yang ada pada dirinya. Maka kita boleh menggunakan gelarannya yang merupakan aib tersebut atas tujuan untuk mengenali orang tersebut. Namun kebenaran itu di bolehkan dengan syarat si pemilik aib tersebut tidak merasa marah dengan gelaran aib yang disandarkan kepadanya selepas gelaran tersebut dikenali oleh orang ramai.

Kesimpulannya :

Walaupun kita dibenarkan mendedahkan kepada seseorang kejahatan dan kezaliman seseorang yang lain, namun keharusan ini hendaklah atas dasar ingin mencegah kemungkaran. Namun seandainya kemungkaran yang hanya berkait antara seseorang itu dengan Allah yang tidak melibatkan sebarang kezaliman kepada orang lain, maka HARAM hukumnya kita dedahkan kejahatan yang disembunyikan tersebut. Kerana dengan menyebarkan kepada masyarakat umum, ini akan mendedahkan aib seseorang. Selagimana kemungkaran itu tidak dilakukan secara terang-terangan, maka kita tidak boleh mendedahkan kepada orang lain.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a , bahawa Rasulullah saw bersabda yang bermaksud :

“Sesiapa yang menutup keaiban seseorang muslim, nescaya Allah akan menutup keaibannya di dunia dan di akhirat kelak” – Hadith riwayat Muslim.

Imam Ibnu Hajar rhm, dalam kitab Fathu al-Mu’in menjelaskan, bahawa manusia itu terbahagi kepada DUA golongan :

PERTAMA : Orang yang tidak pernah disebut melakukan kejahatan atau kemungkaran. Jika terdengar atau diketahui bahawa mereka melakukan sesuatu kemungkaran, maka tidaklah harus didedahkan atau diperkatakan. Jika tetap diperkatakan atau didedahkan kemungkaran yang didengarinya itu, maka menjadi umpatan yang hukumnya HARAM dan BERDOSA.

KEDUA : Orang yang sudah terkenal dengan kejahatan atau kemungkarannya secara terang-terangan, malah tidak memperdulikan sebarang nasihat yang diberikan dan tidak malu melakukan kejahatan secara terbuka, maka HARUS didedahkan keaibannya. Bercakap dan mendedahkan mengenai kejahatan mereka dalam situasi ini tidaklah lagi dianggap mengumpat.

Firman Allah swt dalam surah al-Hujuraat ayat 6 yang bermaksud :

“Wahai orang yang beriman, apabila datang kepada kamu orang yang fasiq membawa berita, maka selidikilah, agar kamu tidak menimpakan sesuatu musibah kepada sesuatu kaum dengan tidak mengetahui. Maka jadilah kamu menyesal atas perbuatanmu itu”.

Untuk memelihara diri dari terjebak dengan dosa mengumpat. Ayat di atas jelas sekali menyatakan larangan keras kepada orang beriman agar tidak cepat mempercayai berita yang dia dengar, terutamanya berita yang dibawa oleh seseorang yang fasiq. Setiap berita yang tidak pasti sewajibnya diselidiki terlebih dahulu. Hal ini bagi mengelakkan kita terburu-buru menjatuhkan keputusan yang buruk atas sesuatu perkara dan kemungkinan menyebabkan seseorang yang lain mendapat hukuman yang tidak wajar.

Waallahu a'lam...



- UAI TerBAIKKK...

 (Rujuk Kitab Sohih Muslim, Bab al-Ghibah & Kitab Ihya’ Ulum al-Deen)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan